تاسیس و شروع

قصه تاسیس

در طی سال‌­ها شرکت‌­های زیادی به بهره‌­برداری از کارخانجات معدنی مانند آهن و مس پرداخته‌­اند و بسیاری از آنها در تلاش برای توسعه خود بوده‌­اند، اما نگاه سنتی به این شاخه و سختی‌­های زیاد برنامه­‌های اکتشاف، استخراج و تبدیل به محصول نهایی ما همیشه جای خالی مجموعه­‌ای نوین و مدرن را که بتواند با دانش روز و مصرف انرژی کمتر بهره‌­وری بیشتری را داشته باشد در خود داشت.

همچنین دانش بدست آمده در طی سال­‌ها فعالیت مجموعه‌­های پیشرویی مانند فکور صنعت تهران، فکور مغناطیس اسپادانا و سایر شرکت­‌های دانشی گروه نماد صنعت پارس با دغدغه­‌ی یکی از مدیران این مجموعه‌­ها، آقای مهندس هراتیان، مدیران گروه را بر آن داشت تا شرکتی را تاسیس نمایند که این دانش انباشته در فناوری، روش استهصال، مدیریت فرآیندها را استفاده و از تکنولوژی‌­های جدید حوزه IT نیز بهره‌­گیری نمایند.

جرقه‌­ای این ایده در سال ۱۳۹۱ با شکل­‌دهی شرکت راهبر فرآیند سیرجان استحصال آغاز شد و در سال ۱۳۹۷ با تغییر شرکت به راهبر فرآیند آریا اصول تکنولوژی، منابع انسانی و بسیاری از مزیت­‌های دیگر را به آن اضافه نمود تا با همکاری سایر مجموعه­‌های هلدینگ نماد صنعت پارس بتواند فصل جدیدی از موضوع بهره‌­برداری صنایع معدنی را در کلاس جهانی رقم بزند.

نگاه کلان این مجموعه شناسایی و استفاده از تکنولوژی­‌های روز اعم از فناوری­‌های نرم و سخت برای افزایش بازیابی مواد معدنی و کاهش ضایعات و مصرف انرژی است که منجر به توسعه کیفیت محصول نهایی، توسعه دانش این صنعت، ارتقای بهره‌­وری کارخانه‌­ها و سایت‌­های بهره­‌برداری خواهد شد.

همواره تلاش شرکت بر این است که بتواند این مهم را محقق سازد و با استفاده از دانش‌­های نوین در حوزه‌­ی مدیریت منابع انسانی، تکنولوژی­‌های نوین مبتنی بر اینترنت مانند IoT و روش‌­های علمی در ارتقای کیفیت بهره‌­برداری و فرآیندهای کاری و تعمیر و نگهداری، سطح این صنعت را در ایران و منطقه ارتقا ببخشد. رویکرد شرکت ایجاد منافع کلان برای ذینفعان و نگاه برد-برد با آنهاست، به صورتی که در دوران بهره‌برداری علاوه بر دریافت خدمت بهینه‌تر از سایر خدمت‌دهندگان، مشتریان مجموعه ارتقای مجموعه خود را از لحاظ کیفیت، بهره‌وری، دانش و سرمایه انسانی شاهد باشند.

معرفی شرکت

سال ۱۳۹۱ بود که شرکت «راهبر فرآیند آریا» با نام قبلی راهبر فرآیند سیرجان با شماره ۳۲۴۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران، به ثبت رسید. این شرکت، در واقع یکی از زیرمجموعه‌های گروه «نماد صنعت پارس» است.

پیش‌تر، نیازی مبرم به تأسیس شرکتی مختص بهره‌برداری در میان زیرمجموعه‌های متعدد گروه بیست و پنج ساله نماد صنعت پارس احساس می‌شد؛ شرکت‌هایی که بیشتر فعالیت‌هایشان در حوزه انجام پروژه، مهندسی و ساخت، تجهیز، تولید و بازرگانی بود؛ از‌این‌رو، تصمیم بر آن شد که تمرکز راهبر فرآیند آریا به صورت خاص بر روی بهره‌برداری از صنایع معدنی به ویژه بهره‌برداری از خطوط کنسانتره و گندله در تراز جهانی قرار گیرد تا از این رهگذر، گامی در جهت حفظ سرمایه‌های ملی و بهینه‌سازی بهره‌برداری از معادن کشور برداشته شود.

در این میان، راهبر فرآیند آریا می‌بایست به قابلیت‌های ویژه و امکانات استانداردی تجهیز می‌شد تا شرکت‌های مرتبط به این حوزه را به شراکت و همکاری ترغیب نماید.

به تدریج، بهره‌برداری به اقتصادی‌ترین نحو ممکن از مواد معدنی با به‌کارگیری منابع انسانی متخصص و متعهد و تجهیزات پیشرفته، شرکت راهبر فرآیند آریا را در مسیر اعتال به پیش راند و به نقطه کنونی رساند.

همراهی شرکای ارزنده‌ای چون «فکور صنعت تهران» و «فکور مغناطیس اسپادانا» بر سرعت حرکت افزود و کمک کرد تا راهبر فرآیند آریا، بسیار زودتر از آن­چه پیش‌بینی می‌شد در فهرست نامداران حوزه معدن و فرآوری معدنی قرار گیرد؛ فکور صنعت تهران یکی از شرکت‌های پیشرو و خوشنام در حوزه احداث کارخانه‌های مختلف در صنایع معدنی به شمار می‌رود.

احداث کارخانه‌هایی که در حال حاضر، راهبر فرآیند آریا مشغول بهره‌برداری در آنهاست، توسط فکور صنعت تهران صورت گرفته است.

مأموریت‌ها و چشم‌انداز

مأموریت اصلی شرکت راهبر فرآیند آریا، بهره­‌برداری از کارخانجات تولید کنسانتره سنگ‌­آهن و مس و گندله است. در حال حاضر، شرکت‌­های متعددی در بخش‌­های مختلف حوزه‌­ی معدن فعالیت می­‌کنند؛ اما راهبر فرآیند آریا برای انجام مأموریت خود، راهکارهایی را دنبال کرده که آن را از سایر شرکت‌ها متمایز ساخته و به فعالیتی مؤثر در جهت حفظ منابع ملی و تقویت منافع کشور سوق داده است.

این راهکارها واجد سه ویژگی اساسی است:

ویژگی اول، به کارگیری روش­‌های نوینی است که باعث می‌­شود از مواد معدنی باطله‌­ها بیشترین بهره‌­برداری ممکن صورت گیرد؛

ویژگی دوم، نوع عملکردی است که کمک می­‌کند شرکت به یک مجموعه‌­ی بهره‌­ور تبدیل شود. جذب و پرورش منابع انسانی متخصص و کارآمد، طراحی و استقرار سیستم‌­های نوین مدیریتی، استفاده از ماشین­‌آلات پیشرفته و علم به کارگیری این تجهیزات، چهار عامل تعیین­‌کننده در عملکرد موفق و بازدهی بالای راهبر فرآیند آریا به شمار می‌­رود. در این میان، راهبر فرآیند آریا خود را نسبت به استفاده­‌ی اصولی و صحیح از ماشین‌آلات، دستگاه‌­ها، تجهیزات و به‌طورکلی سرمایه‌­ی کارفرمایان، مسئول می­‌داند.

ویژگی سوم، که می‌­توان گفت مهم­ترین وجه فعالیت‌­های شرکت راهبر فرآیند آریا را شکل داده است، سبز بودن آن است؛ این شرکت خود را در برابر آسیبی که بر اثر استخراج مواد معدنی به زمین وارد می­‌شود، مسئول می­‌داند.

در همین راستا، برای تک تک اعضای خانواده‌­ی راهبر فرآیند آریا اهمیت دارد که با بهره‌­برداری بیشینه از موادمعدنی، از هدر رفتن این مواد جلوگیری کنند و بدین ترتیب مانع استخراج بی­‌رویه شوند. بعد دیگری که جامه­‌ی سبز را بر قامت شرکت برازنده­‌تر می­‌کند، مصرف بهینه­‌ی آب به کمک استفاده از تجهیزات پیشرفته است؛ به همین دلیل است که سبز بودن در سلوک راهبر فرآیند آریا، فقط به ابتکار نگهداری مناسب از فضای سبز کارخانه منحصر نشده است. در حال حاضر، میزان بهره‌­برداری سالانه­‌ی کنسانتره در کارخانجات تحت بهره­‌برداری راهبر فرآیند آریا، بیش از دو میلیون تن است. چشم‌­انداز راهبر فرآیند آریا این است که این رقم تا سال ۱۴۰۲ به دوازده میلیون تن برسد.

نگاه به تولید

با نگاه به فعالیت‌های تولید معدنی و صنعتی در کشور ایران و منطقه غرب آسیا که دارای پتانسیل‌های بسیار زیادی در حوزه صنایع معدنی و زنجیره وابسته به آن است، فرصت‌های زیادی برای منطقه و کشور در آینده نزدیک رقم خواهد خورد که همین امر ضرورت ایجاد یک مجموعه صنعتی بهره‌ور مبتنی بر دانش روز و تکنولوژی‌های نوین برای رقابت در سطح بین‌المللی را بسیار محسوس نشان داد.

مجموعه راهبر فرآیند آریا در همین راستا با هدف بنیادین ارتقای بهره‌­وری و دانش تولید صنایع معدنی ایران گام به عرصه وجود نهاد تا بتواند در آینده درخشان این صنعت جایگاه ویژه­ای را برای خود و همراهان مجموعه رقم زند.

نگاه کلان این مجموعه در بخش تولید ارتقای دانش فنی و استفاده از تکنولوژی‌های روز برای کاهش ضایعات و انرژی با رویکردی سبز است که منجر به توسعه کیفیت محصول نهایی، توسعه دانش این صنعت، ارتقای بهره‌وری کارخانه‌ها و سایت‌های بهره‌برداری خواهد شد.

همواره تلاش شرکت بر این است که بتواند این مهم را محقق سازد و با استفاده از دانش‌های نوین در حوزه‌های سرمایه انسانی، تکنولوژی‌های مبتنی بر اینترنت مانند IoT و روش‌های علمی در ارتقای راندمان فرآوری، بهبود فرآیندهای کاری و نگهداری و تعمیرات، سطح این صنعت را در ایران و منطقه ارتقا دهد. رویکرد شرکت ایجاد منافع برای ذینفعان و نگاه برد-برد با آنهاست، به صورتی که در دوران بهره‌برداری علاوه بر دریافت خدمت بهینه‌تر از سایر خدمت‌دهندگان، مشتریان مجموعه ارتقای مجموعه خود را از لحاظ کیفیت، بهره‌وری، تکنولوژی و سرمایه انسانی شاهد باشند.

تکنولوژی‌های روز

هم‌زمان با ظهور تکنولوژی‌های نوین و ورود آن‌ها به ایران، در این صنعت نیز تکنولوژی‌هایی مورد استفاده قرار گرفته است که برای استفاده بهینه از این تکنولوژی‌ها باید آن‌ها را بومی کرده و سپس وارد روند فرآیندهای عملیاتی کرد. راهبر فرآیند آریا در ابتدای شکل‌گیری شرکت، ساختاری برای خود شکل داده که در پایین‌ترین سطح آن (فونداسیون)، سه بنیان اصلی قرار گرفته است:

متخصصین و منابع انسانی، ساختار و نظام‌های مدیریت و فناوری IoT راهبر فرآیند آریا دانش فنی حوزه IT و IoT را از ابتدا وارد کار و فعالیت خود کرد که این تصمیم با همکاری متخصصین طراحی سیستم‌های کنترل از راه دور، شکل محکم‌تری به خود گرفت که از این طریق امکان مانیتورینگ و کنترل از راه دور سایت‌ها و معادن برای مدیران، سهام‌داران و دیگر ذینفعان پروژه‌ها فراهم آمده است.

از سوی دیگر شرکت راهبر فرآیند آریا روی قطعات مصرفی و یدکی، کاری فنی و پیشرفته با استفاده از فناوری IT انجام داده است، به گونه‌ای که همه واحدها از یک کدینگ مشابه استفاده می‌کنند تا در زمان نیاز به قطعات و تأمین آن بتوانند به همدیگر کمک کنند. با استفاده از این فرآیند انبارها آنلاین به هم متصل هستند و اگر به دلیل نبود یک قطعه فعالیتشان متوقف شده باشد، با استفاده از این فناوری، نزدیک‌ترین انبار مجهز به این قطعه را یافته و مشکل خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل می‌کند.

ارزش‌ها و آرمان‌ها

راهبر فرایند آریا در جهت ارزش‌ها و آرمان‌های خود رویکردهای زیر را در نظر دارد:

  • الگوبرداری از شرکت­‌های جهان تراز در زمینه بهره­‌برداری و تولید
  • جذب افراد توانمند و مجرب برای نقش‌­های راهبری در ستاد و کارخانه­‌ها
  • شناسایی و جذب و توانمندسازی افراد بومی در کارخانه­‌ها و حرکت به سمت کاهش کار اقماری
  • شناسایی تکنولوژی­‌های روز جهان و استفاده از آنها در بهره‌­برداری
  • طراحی و استقرار نظام‌­های مدیریتی در کارخانه‌­ها
  • استانداردسازی فرایندها، روش‌­ها، ابزارها، آموزش‌­ها به منظور ایجاد امکان جابجایی در واحدهای مختلف
  • ایجاد و تقویت فرهنگ کار حرفه‌­ای
  • شبکه‌­سازی در حوزه صنایع معدنی (متشکل از سازمان­‌های دانشی، فناور و مالی)
  • توجه به جوامع محلی و حفظ محیط‌­زیست

ارزش‌­های پیشنهادی شرکت راهبر فرآیند آریا برای مشتریان

رویکردهای راهبر فرایند آریا این شرکت را ملزم می‌کند تا ارزش‌های زیر را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد:

  • کمک به تحویل­‌گیری و راه­‌اندازی اولیه سایت
  • طراحی و استقرار سیستم­‌های مدیریتی در کارخانه (انبار، نت، تولید، آزمایشگاه، ایمنی، منابع انسانی و …)
  • شناسایی، ارزیابی، جذب و آموزش افراد جهت همکاری در واحدهای مختلف کارخانه با تاکید بر جذب افراد بومی
  • بهره‌­برداری از کارخانه و رسیدن به ظرفیت تولید پایدار
  • ارائه و پیاده‌­سازی طرح‌­های بهبود به منظور افزایش بهره‌وری کارخانه
  • ایجاد و تقویت فرهنگ صنعتی در کارخانه (آراستگی صنعتی، ایمنی، مدیریت ابزار)
  • رعایت ملاحظات زیست­‌محیطی و ارتقای وضعیت کارخانه در این زمینه (افزایش ضریب بازیابی، بهینه‌­سازی مصرف مواد، انرژی، سد باطله، فضای سبز و …)
  • امکان مشارکت در تأمین خوراک و همچنین فروش کنسانتره

افق‌های توسعه

شرکت راهبر فرایند آریا قصد دارد تا سال ۱۴۰۲ به افق‌های توسعه‌ای زیر دست یابد:

  • شرکتی الگو در شاخص‌های بهره‌وری
  • تولید ۱۲ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن
  • ورود به بازار جهانی

این چشم‌انداز فقط آرزویی بر روی کاغذ نیست! و با طراحی و پیاده‌سازی نظام‌های مدیریتی کارآمد، جذب متخصصین و افراد نخبه و پرورش منابع انسانی متخصص در این حوزه و ایجاد شبکه همکارانی که راهبر فرآیند آریا دارد درمجموع می‌تواند فضایی تشکیل دهد که دسترسی به این چشم‌انداز را هموار کند.

” تحقق بهره‌برداری جهان تراز، حضور در بازار جهانی و ارائه خدمات بهره‌برداری در خارج از کشور به ویژه استرالیا“

برنامه توسعه

با توجه به مسائل مطرح شده اگر بخواهیم از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم، باید تیمی دقیق و متخصص برای تحقیق و توسعه داشته باشیم که بتوانند همه مسائل را بررسی و مشکلات کارخانه‌ها را شناسایی کنند و روش‌های نوین و نوآورانه برای حل مشکلات را پیدا، استخراج و در مجموعه عملیاتی کنند.

برای این مسأله دو مؤسسه پشتیبان داریم، یک مؤسسه پایلوت پلن در دل مجموعه فکورصنعت تهران که در اطراف تهران قرار دارد که در نوع خودش در خصوص فرآوری سنگ‌آهن منحصر به فرد بوده و به عبارتی در خاورمیانه مشابه این شرکت وجود ندارد و از نظر تجهیزات پایلوت پلن و متخصصین این زمینه و جمع تجربیات عالی هستند؛ در این مؤسسه نمونه­هایی که ما از معادن مختلف بدست آورده‌ایم را در این پایلوت پلن تست می‌شوند، به عبارتی آنچه قرار است در آینده در کارخانه عملیاتی شود ابتدا در این مجموعه به صورت پایلوت تست و مشاهده می‌شود. این پشتیبانی بسیار قوی است به این دلیل که جدیدترین نوآوری‌های دنیا در این مجموعه استفاده شده است.

دومین پشتیبانی ما، شرکت فکور مغناطیس است که طراح و سازنده تجهیزات فرآوری کنسانتره صنعت آهن است که این شرکت دارای واحد D&R قوی است که راجع به تجهیزات فرآوری تحقیق و مطالعه کرده و با ارتباطات بین‌المللی خوبی که دارند می‌توانند این موارد را به ­خوبی مدیریت کنند.

مجموعه راهبر فرآیند آریا به عنوان یک مجموعه نوآور و متفاوت از مجموعه‌های سنتی وارد صنعت معدن کشور شده است. با نگاهی اجمالی به چشم‌انداز راهبر متوجه می‌شویم که برای شرکت سرعت رشد بالا و قابل‌توجهی در نظرگرفته شده است؛ به گونه‌ای که با درنظرگرفتن سه ویژگی نوآور بودن، بهره‌ور بودن و سبز بودن، بهره‌برداری در تراز جهانی مدنظر است.

چشم‌انداز مطرح شده فقط نقش آرزویی بر روی کاغذ نیست! یکی از دلایل ترسیم چنین چشم‌اندازی، گام بلند و قابل توجه گروه نماد صنعت پارس برای خرید معادنی خارج از ایران، مانند استرالیا است که در پی آن کارخانجات تولید کنسانتره‌ای در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد که شرکت راهبر مأموریت بهره‌وری از این کارخانجات را به عهده خواهد داشت. بنابراین این امر بدیهی است که راهبر برای پیشبرد اهداف کلی هلدینگ خود را آماده حضور در جوامع بین‌المللی بکند.

همان‌گونه که عنوان شد یکی از چشم‌اندازهای شرکت حضور در میادین بین‌المللی در حوزه بهره‌وری است که این امر نیاز به برنامه‌ریزی و بررسی‌های گسترده دارد؛ برای مثال در حال میلیون تن کنسانتره مواد حاضر در حدود ۱ معدنی تولید می‌شود که این میزان در چشم‌انداز ۳ ساله باید به بیش از ۱۲ میلیون تن برسد؛ این امر بیانگر این مسأله است که راهبر فرآیند آریا به سرعت بالایی در زمینه پیشرفت نیاز دارد.

درواقع طراحی نظام مدیریتی، جذب متخصصین و پرورش منابع انسانی نخبه در این حوزه و شبکه همکارانی که راهبر دارد در مجموع می‌تواند فضایی تشکیل دهد که می‌توان از این رشد مطمئن شد.

نکته دلگرم کننده تعداد بالای کارخانجاتی است که مشغول به بهره‌وری هستند که تا یکی دوسال آینده بیش از ده میلیون تن تولید کنسانتره به بهره‌برداری خواهد رسید که قطعاً این کارخانجات به شرکتی نیاز دارند که متولی بهره‌برداری شود. راهبر برای پذیرش این نقش شانس بسیار بالایی دارد و در این مسیر رشد شتاب بالایی خواهد داشت.

استخراج و اکتشاف

ایران با داشتن مخازن عظیم معدنی از بزرگترین مراکز برتر دنیا در حوزه معادن و امور مربوطه آن مانند اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی است. می‌­دانیم وجود تجهیزات و فناوری‌های نوین موجب بالا رفتن درصد موفقیت در صنایع مختلف می‌شود؛ در صنعت معدن نیز استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، فناوری‌های شیمیایی، فناوری‌های مکانیکی، فناوری‌های فیزیکی می‌توانند به کمک افزایش بهره‌وری در حوزه معدن بیایند. با پیشرفت‌های روز­به‌روز کشورمان در صنایع مختلف ازجمله صنعت معدن، تکنولوژی‌های نوینی نیز مورد استفاده قرار گرفته است که برای پیشرفت هرچه بیشتر در این حوزه باید بتوان این تکنولوژی و نوآوری‌ها را بومی کرده و نهایت استفاده را از آنها داشته باشیم.

طی این سال‌ها شرکت‌های متعددی از کارخانه‌های آهن و مس بهره‌برداری کرده و در تلاش برای توسعه بوده‌اند، اما نگاه سنتی به این فعالیت و سختی‌های بسیار برنامه‌های اکتشاف، استخراج و تبدیل به محصول نهایی باعث شده بود که جای خالی مجموعه‌ای نوین و مدرن احساس شود. مجموعه‌ای که توانایی افزایش بهره‌وری را با کمک بهره‌مندی از دانش روز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشد.

راهبر فرآیند آریا در این زمینه نیز حضور پررنگی داشته و با توجه به اولین سطح ساختار فونداسیون مجموعه که استفاده از متخصصین و منابع انسانی خبره، ساختار نظام‌مند و استفاده از IT و فناوری IoT بوده، تلاش می‌کند نوآوری‌های روز دنیا را به بهترین وجه ممکن به کار بگیرد.

در حال حاضر مجموعه راهبر فرآیند آریا به دنبال یافتن راه حل‌هایی در زمینه اکتشاف پهنه‌های معدنی و پیشرفت تکنولوژی‌های مربوط به استخراج معادن از جمله طراحی تجهیزات، توسعه سیستم‌های IOT و استفاده از تکنولوژی‌های نوین بوده که در این خصوص نیز با دانشگاه‌های برتر کشور از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه شهید بهشتی در تعامل است.

چشم‌انداز سازمان بر مبنای رقابتی و تولید ارزش‌افزوده است. ما باید ترندهای جهانی در حوزه اکتشاف، استخراج و مدیریت بهره‌­برداری از معادن را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم؛ بنابراین نیاز به همکاری با دانشگاه‌ها و موسسه‌های صنعتی، اساتید دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌های آزمایشگاهی و … داریم.

بهره‌برداری هوشمندصنعتی

با پیشرفت­‌های روز­به­‌روز کشورمان در صنایع مختلف ازجمله صنعت معدن، تکنولوژی‌­های نوینی نیز مورد استفاده قرار گرفته است که برای پیشرفت هرچه بیشتر در این حوزه باید بتوان این تکنولوژی و نوآوری‌­ها را بومی کرده و نهایت استفاده را از آنها داشته باشیم. تمامی این اهداف در قالب بهره‌­برداری هوشمند صنعتی امکان­‌پذیر خواهد بود.

راهبر فرآیند آریا در این زمینه نیز حضور پررنگی داشته و با توجه به اولین سطح ساختار فونداسیون مجموعه که استفاده از متخصصین و منابع انسانی خبره، ساختار نظام­مند و استفاده از IT و فناوری IoT بوده، تلاش می‌­کند نوآوری­‌های روز دنیا را به بهترین وجه ممکن به کار بگیرد. به عبارتی مجموعه راهبر با داشتن افراد متخصص و ساختار نظام مدیریتی قدرتمند و ترکیب این دو با فناوری روزIoT ، ظرفیتی عظیم در هلدینگ نماد صنعت پارس بنا نهاده تا بتواند با تلاش تمامی اعضای مجموعه به اهداف زیر دست پیدا کند:

  • کنترل از هدرروی و مصرف بهینه آب
  • بهینه­‌سازی مواد مصرفی
  • مدیریت بهینه چرخه عمر ماشین­‌آلات
  • افزایش ضریب در دسترس بودن ماشین­‌آلات

رسیدن به این ۴ هدف مهم می­‌تواند راهبر فرآیند آریا را به عملکردی فوق­‌العاده و راندمان بالای عملیاتی در حوزه بهره‌­برداری هوشمند صنعتی برساند. در همین راستا راهبر فرایند آریا برنامه نگاه سبز را در الویت‌های خود قرار داده است.

مدیریت بهره‌برداری

شرکت راهبر فرایند آریا نگاه ریشه‌­ای به مقوله مدیریت و بهره‌­وری را سرلوحه کاری خود قرار داده است، در این مسیر هدف اصلی، تطابق خدمت ارائه شده توسط مجموعه با انتظارات مشتری است، به صورتی که بهره‌­برداری همراه با ارزش‌­افزوده و ارتقای مجموعه صورت بپذیرد. این بهره‌­وری شامل استفاده بهینه از تجهیزات و کاهش استهلاک ماشین‌­آلات است به نحوی که با استفاده از تکنولوژی­‌های روز و دانش جدید سطح کیفیت و توان کارخانه در زمان بهره‌­برداری ارتقا داده­ شده و ارزش‌­افزوده‌­های بیشتری را نیز تولید می­‌کند.

در این مسیر مجموعه سرلوحه خود را برنامه‌­ای با استفاده از اصول استفاده از سیستم دانشی پیشرفته، تکنولوژی و تجهیزات روز، استفاده از فناوری­‌های نوین مثل IoT ، برنامه ارتقای فرآیند کاری مبتنی بر بهره‌­وری و کیفیت قرار داده است.

با استفاده از نظام مدیریت کیفیت نوین، شرکت راهبر فرآیند آریا به دنبال ارتقای کیفیت خروجی و کاهش هزینه­‌های تولید است و با مدیریت انرژی، استفاده مفید و بهره‌­ور از منابع کاری به دنبال بالاتر بردن کیفیت تولید مواد و افزایش خلوص و عیار محصول نهایی با همان مواد اولیه است.

موضوع دیگری که در نظام مدیریت کیفیت با مدد از شرکای علمی و اجرایی مجموعه صورت گرفته است، کاهش هزینه‌­های تولید به واسط کاهش مصرف انرژی، کاهش خطا و عدم بهره‌­وری انسانی، رشد دهی نیروی کاری، استفاده از دانش مهندسی نوین، جلوگیری از اتلاف منابع و استهلاک تجهیزات است که مشتریان و ذینفعان مجموعه علاوه بر خدمت دریافتی، ارزش­‌افزوده کاری و توسعه فنی خط خود را نیز شاهد باشند و با یک تیر چند نشان را بزنند. مسیر کیفیت مجموعه از دل دانش، مدیریت و نگاه ویژه به نیروی انسانی می­‌گذرد تا با این دستمایه ارزش و جایگاه بهره­‌وری را در این صنعت ارتقا ببخشد.

مشارکت در سرمایه‌گذاری

گروه نماد صنعت پارس به­ عنوان یک هلدینگ سرمایه­‌گذاری فناوری محور، شرکت­‌های مختلفی را در حوزه فعالیت‌­های پیمانکاری، ساخت تجهیزات، تولید محصولات و ارائه خدمات بنیان نهاده که با بهره­‌گیری از فناوری­‌های پیشرو، نوآوری و توانمندی­‌های منابع انسانی خود به ­عنوان کلیدی‌­ترین دارایی گروه، در راستای تحقق چشم‌­انداز گروه نماد صنعت پارس حرکت می­‌کنند.

از آنجا که بیشتر فعالیت‌­های شرکت­‌های گروه در حوزه­ی انجام پروژه‌­هایEPC ، مهندسی و ساخت تجهیز و بازرگانی بود از چند سال پیش، نیازی مبرم به تأسیس شرکتی مختص مشارکت در سرمایه‌­گذاری برای بهره‌­برداری در میان زیرمجموعه‌­های متعدد گروه احساس میشد.

شرکت راهبر فرآیند آریا در پاسخ به این نیاز شکل گرفت و تصمیم بر آن شد که تمرکز آن بر بهره‌­برداری از صنایع معدنی به­‌ویژه بهره‌­برداری از خطوط کنسانتره سنگ‌­آهن و مس، گندله قرار گیرد. درواقع، این شرکت در تلاش است با مشارکت در سرمایه­‌گذاری برای معرفی نسل جدید دانش و تکنولوژی­‌های بهره‌­برداری در تراز جهانی، گامی در جهت توسعه صنایع معدنی و بهینه‌­سازی بهره‌­برداری از معادن و صیانت از سرمایه‌­های ملی برداشته شود.

مشاوره

راهبر فرایند آریا در جهت نیل به هدف خود یعنی بهره‌برداری بهینه از معادن کشور در تلاش است تا به‌روزترین و بهترین راهکارهای مدیریتی برای اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. این مجموعه ارائه خدمات بی‌نظیر و مشاوره مداوم به مشتریان را جزو اهداف محوری و رسالت سازمانی خویش قرار داده است و خود را موظف به همراهی لحظه‌به‌لحظه مشتری تا کسب نتیجه مطلوب می‌داند. در نهایت نیز توانسته با به کارگیری کارشناسان با تجربه و همکاری با اساتید دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ خارجی، این مهم را به بهترین نحو ممکن به انجام برساند.