ذخایر معدنی ایران

ذخایر معدنی ایران از بزرگترین مراکز برتر دنیا در حوزه معادن و امور مربوطه آن مانند اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی است. می‌­دانیم وجود تجهیزات و فناوری‌های نوین موجب بالا رفتن درصد موفقیت در صنایع مختلف می‌شود.

در صنعت معدنی ایران نیز استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، فناوری‌های شیمیایی، فناوری‌های مکانیکی، فناوری‌های فیزیکی می‌توانند به کمک افزایش بهره‌وری در حوزه معدن بیایند.

 با پیشرفت‌های روز­به‌روز کشورمان در صنایع مختلف ازجمله صنعت معدن، تکنولوژی‌های نوینی نیز مورد استفاده قرار گرفته است که برای پیشرفت هرچه بیشتر در این حوزه باید بتوان این تکنولوژی و نوآوری‌ها را بومی کرده و نهایت استفاده را از آنها داشته باشیم.

طی این سال‌ها شرکت‌های متعددی از کارخانه‌های آهن و مس بهره‌برداری کرده و در تلاش برای توسعه بوده‌اند، اما نگاه سنتی به این فعالیت و سختی‌های بسیار برنامه‌های اکتشاف، استخراج و تبدیل به محصول نهایی باعث شده بود که جای خالی مجموعه‌ای نوین و مدرن احساس شود. مجموعه‌ای که توانایی افزایش بهره‌وری را با کمک بهره‌مندی از دانش روز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشد.

راهبر فرآیند آریا در این زمینه نیز حضور پررنگی داشته و با توجه به اولین سطح ساختار فونداسیون مجموعه که استفاده از متخصصین و منابع انسانی خبره، ساختار نظام‌مند و استفاده از IT و فناوری IoT بوده، تلاش می‌کند نوآوری‌های روز دنیا را به بهترین وجه ممکن به کار بگیرد.

در حال حاضر مجموعه راهبر فرآیند آریا به دنبال یافتن راه حل‌هایی در زمینه اکتشاف پهنه‌های معدنی و پیشرفت تکنولوژی‌های مربوط به استخراج معادن از جمله طراحی تجهیزات، توسعه سیستم‌های IOT و استفاده از تکنولوژی‌های نوین بوده که در این خصوص نیز با دانشگاه‌های برتر کشور از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه شهید بهشتی در تعامل است و با استفاده از تکنولوژی و امکانات معدنی ایران بهترین استفاده را کنند.

چشم‌انداز سازمان بر مبنای رقابتی و تولید ارزش‌افزوده است.

ما باید ترندهای جهانی در حوزه اکتشاف، استخراج و مدیریت بهره‌­برداری از معادن را مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم؛ بنابراین نیاز به همکاری با دانشگاه‌ها و موسسه‌های صنعتی، اساتید دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌های آزمایشگاهی و … در زمینه ی ذ خایر معدنی ایران داریم.