ویژگی ها و ماموریت ها

مأموریت اصلی شرکت راهبر فرآیند آریا، بهره­‌برداری از کارخانجات تولید کنسانتره سنگ‌­آهن و مس و گندله است. در حال حاضر، شرکت‌­های متعددی در بخش‌­های مختلف حوزه‌­ی معدن فعالیت می­‌کنند؛ اما راهبر فرآیند آریا برای انجام مأموریت خود، راهکارهایی را دنبال کرده که آن را از سایر شرکت‌ها متمایز ساخته و به فعالیتی مؤثر در جهت حفظ منابع ملی و تقویت منافع کشور سوق داده است.

این راهکارها واجد سه ویژگی اساسی است:

ویژگی اول، به کارگیری روش­‌های نوینی است که باعث می‌­شود از مواد معدنی باطله‌­ها بیشترین بهره‌­برداری ممکن صورت گیرد؛

ویژگی دوم، نوع عملکردی است که کمک می­‌کند شرکت به یک مجموعه‌­ی بهره‌­ور تبدیل شود. جذب و پرورش منابع انسانی متخصص و کارآمد، طراحی و استقرار سیستم‌­های نوین مدیریتی، استفاده از ماشین­‌آلات پیشرفته و علم به کارگیری این تجهیزات، چهار عامل تعیین­‌کننده در عملکرد موفق و بازدهی بالای راهبر فرآیند آریا به شمار می‌­رود. در این میان، راهبر فرآیند آریا خود را نسبت به استفاده­‌ی اصولی و صحیح از ماشین‌آلات، دستگاه‌­ها، تجهیزات و به‌طورکلی سرمایه‌­ی کارفرمایان، مسئول می­‌داند.

ویژگی سوم، که می‌­توان گفت مهم­ترین وجه فعالیت‌­های شرکت راهبر فرآیند آریا را شکل داده است، سبز بودن آن است؛ این شرکت خود را در برابر آسیبی که بر اثر استخراج مواد معدنی به زمین وارد می­‌شود، مسئول می­‌داند.

در همین راستا، برای تک تک اعضای خانواده‌­ی راهبر فرآیند آریا اهمیت دارد که با بهره‌­برداری بیشینه از موادمعدنی، از هدر رفتن این مواد جلوگیری کنند و بدین ترتیب مانع استخراج بی­‌رویه شوند. بعد دیگری که جامه­‌ی سبز را بر قامت شرکت برازنده­‌تر می­‌کند، مصرف بهینه­‌ی آب به کمک استفاده از تجهیزات پیشرفته است؛ به همین دلیل است که سبز بودن در سلوک راهبر فرآیند آریا، فقط به ابتکار نگهداری مناسب از فضای سبز کارخانه منحصر نشده است. در حال حاضر، میزان بهره‌­برداری سالانه­‌ی کنسانتره در کارخانجات تحت بهره­‌برداری راهبر فرآیند آریا، بیش از دو میلیون تن است. چشم‌­انداز راهبر فرآیند آریا این است که این رقم تا سال ۱۴۰۲ به دوازده میلیون تن برسد.