واحد بازیافت باطله‌های فرآوری کارخانه کنسانتره سنگ‌ آهن فکور صنعت زرند  با بهره برداری و مدیریت شرکت راهبر فرآیند آریا با ظرفیت سالانه ۲۵۰ هزار تن و اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان با حضور رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری، استاندار کرمان، نماینده مردم زرند در مجلس و مسئولان شهرستانی در روز ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.  

این کارخانه از محل باطله های خطوط دیگر تغذیه می کند، اتلاف چرخه فولاد را به حداقل می رساند و ضمن بازیافت آب، از آن مجدد استفاده می کند.این کارخانه دومین کارخانه بازیافت باطله کشور است که توسط شرکت فکور صنعت تهران با به روز ترین تکنولوژی ساخته شده است و توسط شرکت تخصصی بهره برداری راهبر فرآیند آریا بهره برداری می گردد.

حسن‌رضا حیدری مدیرعامل شرکت راهبر فرایند در این آیین گفت: 

کارخانه های تولیدی برای ادامه حیات به طور حتم نیاز به حمایت دولت دارند و محصول ما از جنس هماتیت است، ما مجبور به صادرات هستیم اما تعرفه صادرات بسیار بالا گرفته شده و این موضوع گلوی کارخانه های هماتیت را می فشارد. کارخانه هایی مانند ما با مشقت هماتیت فولاد تولید می کنند اما نمی توانند حیات خود را ادامه دهند لذا اگر شیوه نامه ای در نظر گرفته شود، باید کارخانه های شبیه ما را نیز لحاظ کنند تا این واحدها تعطیل نشوند.

فرماندار زرند سیدرضا حسینی نیز گفت: مجموعه فکور صنعت در این پروژه از محل باطله های کارخانه با عیار ۲۹ صدم درصد محصول نهایی را بهره برداری می کند، درحالی که ایمیدرو می خواست باطله را به قیمت ارزان بفروشد اما با مجموعه ای دانش بنیان و ایرانی باطله‌ها را به محصول تولیدی نهایی رساندیم.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت حمایت دولت از واحدهای معدنی گفت: نقش آفرینی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در عرصه معدنی و صنعتی ضروری است.

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رییس جمهور نیز در این آیین با بیان اینکه کرمان سرآمد معادن کشور است و ظرفیت های فعال نشده زیادی دارد گفت: ۹۰ درصد معادن ما هنوز بهره برداری نشده و مابقی نیز فرآوری نشده است.

عفت شریعتی با اشاره به ضرورت رفع موانع تولید برای آرامش کارگران افزود: دولت خدمات زیادی در استان کرمان و زرند ارایه کرده و در این حوزه از استانداری کرمان و شهرداری زرند قدردانی می کنیم.

حجت الاسلام حسن درویشیان افزود: معادن کشور ظرفیت جایگزینی نفت، گاز و پتروشیمی و تمامی حوزه ها را دارند؛ معادن به ویژه در استان کرمان که از قدیم معادن زغال سنگ و دیگر معادن این خطه زبانزد است، ظرفیت خوبی برای توسعه دارند.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و بررسی موانع توسعه صنایع معدنی در استان، پیگیری مجدانه مسئولان استان و اهتمام کشور در دوره‌ای که فرصت خدمت داریم، گفت: سهم خود را با کار جهادی و انقلابی در این حوزه انجام می‌دهیم تا مردم شاهد نتایج بهره برداری از معادن باشند.

نظر خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *