پیشبرد توازن در صنایع معدنی ایران

آکادمی و توسعه انسانی

یکی از ایده‌های اساسی مجموعه راهبر فرآیند آریا در حوزه‌ی صنایع معدنی که به عبارتی جزو سیاست‌های بنیادین شرکت نیز محسوب می‌شود، تلاش برای کاهش کار اقماری و ایجاد توازن کار و زندگی در این حوزه است.

ازآنجایی‌که صنایع معدنی دور از شهرها و در دل کویر قرار دارند، متأسفانه عموماً کارکنان اقماری کشور در معرض آسیب‌های روانشناختی بسیاری قرار می‌گیرند؛ که یکی از سیاست‌های شرکت برای مقابله با این مشکل انجام دو مرحله زیر است:

  • استخدام افراد بومی
  • امکان استقرار خانواده کارکنان در شهرک‌هایی نزدیک سایت

برای محقق شدن این ایده، راهبر تصمیم به شکل‌دهی آکادمی پیشرفته‌ای کرد که در آن به پرورش متخصصین و تکنسین‌های معدن پرداخته می‌شود؛ به عبارتی راهبر فرآیند آریا با بررسی شرایط کار در صنعت معدن و از همه مهم‌تر بهبود شرایط کار اقماری، برای خود مأموریتی تعریف کرد که طی آن افراد خبره و باسابقه این مجموعه به مناطق محروم و نیمه‌محروم کشور رفته و افراد فاقد تخصص در حوزه معدن اما بااستعداد را شناسایی کنند؛ به این معنا که در مرحله اول فعالیت آکادمی، استعدادیابی دقیقی انجام می‌شود و سپس در مرحله بعد به این افراد آموزش‌های علمی و فنی لازم داده شده تا به درجه کافی از مهارت و تخصص برای رفع نیاز مجموعه برسند.

برای پیدایش و کسب بهترین نتیجه در آکادمی راهبر فرآیند آریا بررسی‌های بسیاری انجام گرفته که طی آن مباحث آموزشی متفاوتی را برای افراد منتخب مدنظر قرار داده شده است.

این آموزش‌ها شامل تمام موارد لازم برای به ثمر رسیدن نیرویی کارآمد در صنایع معدنی بوده، برای مثال مباحث آموزشی اولیه برای اپراتورها و کارگرهای ساده تا تیم نت با وظیفه تأمین و نگهداری در نظر گرفته شده است. این آموزش‌ها شامل آموزش ابزارشناسی و بیسیک فنی برای شناسایی قطعات، نقشه‌خوانی و آموزش‌های کلی برق برای آشنایی با حساسیت‌های دستگاه‌ها و سایر موضوعات است.

همچنین راهبر فرایند آریا برای به نتیجه رساندن این امر، با برترین دانشکده‌ها و مؤسسات علمی-فنی کشور همکاری و از نخبه‌ترین متخصصین صنایع معدنی کشور استفاده کرده که درنهایت ساعت‌ها موارد آموزشی در این زمینه تهیه شده است. شایان ذکر است که با توجه به گستردگی مطالب آموزشی برای رسیدن به نتیجه مطلوب، حداقل ۲ سال زمان برای گذراندن این دوره‌ها و فراگیری کل موضوعات مورد نیاز است.